Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.

Rada KSOiW NSZZ "Solidarność" domaga się dalszego wzmocnienia kompetencji kuratorów oświaty w zakresie zatwierdzania arkuszy organizacyjnych i w konkursach na dyrektorów szkół.
NSZZ "Solidarność" przedstawiło MEN propozycje wzrostu wynagrodzeń w oświacie. Uczestnicząca w obradach Rady poseł Marzena Machałek - zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży - zadeklarowała pomoc w sprawie doprecyzowania zapisów w Karcie nauczyciela w celu całkowitego wyeliminowania tzw. godzin karcianych.
Podczas dwudniowych obrad członkowie Rady KSOiW omówili stan prac w grupach roboczych Zespołu do spraw Statusu Zawodowego Pracowników Oświaty. Przypomnijmy, w ramach Zespołu pracuje pięć grup roboczych:
1. Finansowanie oświaty.
2. Wynagrodzenia nauczycieli oraz innych pracowników oświaty.
3. Awans zawodowy nauczycieli.
4. Czas i warunki pracy nauczycieli.
5. Status zawodowy pracownika placówki oświatowej.

Na jednym z posiedzeń grupy roboczej przedstawiciele Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" przedstawili kilka wariantów znaczącego zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli i zmiany systemu wynagradzania pracowników administracji i obsługi (m.in. "wyjęcie" dodatku za wysługę lat z minimalnego ustawowego wynagrodzenia).
Po 1 kwietnia br. rząd RP ma przedstawić harmonogram realizacji podwyżek płac w oświacie do 2020 r. Jest to efekt spotkania Prezydium KSOiW NSZZ "Solidarność" z premier Beatą Szydło kilka miesięcy temu.
Ponadto NSZZ "Solidarność" domaga się:
• zwiększenia nakładów na edukację,
• większego wsparcia finansowego dla małych szkół,
• wprowadzenia standardów edukacyjnych, w tym maksymalnej liczby uczniów w oddziałach,
• określenia wysokości odpisu na pomoc zdrowotną nauczycieli,
• wprowadzenia zasad wynagradzania nauczycieli za realizację zajęć pozalekcyjnych w kontekście zmiany zapisu art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela w zaproponowanej przez NSZZ "Solidarność" treści,
• przejrzystych zasad naliczania środków finansowych na wynagrodzenia dla pracowników administracji i obsługi w części oświatowej subwencji ogólnej,
• wprowadzenia i określenia czasu pracy tzw. nauczycieli specjalistów do Karty Nauczyciela oraz standardów zatrudniania nauczycieli bibliotekarzy,
• przywrócenia obowiązywania Karty Nauczyciela w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Rada KSOiW omówiła zasady opiniowania przez struktury związkowe projektów uchwał jednostek samorządu terytorialnego w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.
Burzliwą dyskusję wywołały przykłady rozbieżności interpretacyjnych i stosowanie nowego zapisu art. 42 ust. 2 Karty nauczyciela (miał on wyeliminować "godziny karciane") w poszczególnych województwach. Obecna na posiedzeniu Rady poseł Marzena Machałek stwierdziła, że skoro jest tak duża rozbieżność w interpretacjach nowego zapisu, to należy go doprecyzować. W tej sprawie ma rozmawiać z minister Anną Zalewską.
Członkowie Rady przyjęli stanowisko, w którym domagają się zmiany zapisów ustawowych, tak aby opinia kuratora oświaty w sprawie arkusza organizacyjnego szkoły była wiążąca dla dyrektora szkoły i organu prowadzącego. Rada chce także zwiększenia roli kuratora oświaty w konkursach na dyrektorów szkół.

Wojciech Jaranowski,
Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ "Solidarność"

FaceBook

Dziś 452

Wczoraj 567

Od sierpnia 2014 1071871