Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.
FaceBook

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" podczas swojego posiedzenia w dniu 28 maja 2020 r. omówiło postępy prac nad tzw. Tarczą 4.0, która obecnie jest procedowana w polskim parlamencie.
Wskazana ustawa ma w założeniu łagodzić negatywne skutki gospodarcze związane z epidemią koronawirusa. Niepokój środowiska oświatowego może budzić pomysł zamrożenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz ograniczenia odprawy należnej pracownikowi z tytułu rozwiązania umowy o pracę. Analiza tekstu projektowanego aktu prawnego skłania do wniosku, że przewidziane w nim rozwiązania dotyczą głównie branży produkcyjnej. Powyższe potwierdza opinia Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" wyrażona w decyzji jej Prezydium z 26 maja 2020 r. Najwyższa władza wykonawcza Związku podkreśla, że obniżenie wynagrodzenia lub inne negatywne dla pracownika ograniczenia mogą nastąpić jedynie po zawarciu porozumienia z reprezentatywną organizacją związkową.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" będzie monitorować dalszy proces legislacyjny związany z Tarczą 4.0. Opinia KK w tym zakresie oraz szczegółowa informacja na ten temat znajduje się tutaj: LINK.
Monika Ćwiklińska, Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ "Solidarność"

FaceBook

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wyraża dezaprobatę wobec obniżania poziomu procesu legislacyjnego oraz unikania przez resort edukacji odpowiedzialności za tworzone akty prawne. Epidemia koronawirusa SARS-Cov-2 nie może stanowić usprawiedliwienia dla niestabilności prawa, nadmiernego pośpiechu oraz lekceważenia partnerów społecznych. Prawo "pisane na kolanie" skutkuje inflacją wyrażeń i pojęć nieostrych. Wskazany sposób procedowania prowadzi do sytuacji, w której przepisy prawa oświatowego interpretowane są w sposób wieloznaczny i dowolny.
Ostatnim przykładem takiej nieodpowiedzialnej postawy MEN jest wdrożenie do systemu prawa oświatowego nowej instytucji "konsultacji" nauczyciela z uczniem. Problem z tą niewinną na pierwszy rzut oka konstrukcją prawną polega na tym, że nie wiadomo, jak nauczyciel ma być za nią wynagradzany. Co gorsza, resort edukacji stosuje przy okazji tej sprawy sprawdzony od 20 lat model postępowania. Przedstawiciele MEN-u w tego typu sytuacjach w pierwszej kolejności dziwią się, że nikt nie rozumie stanowionego przez nich prawa, a na koniec oświadczają, że za organizację pracy szkoły odpowiada jej dyrektor. Takie postępowanie Ministerstwa Edukacji Narodowej podważa autorytet, jakim powinien cechować się racjonalny prawodawca. Więcej informacji: LINK.

FaceBook

ksoiw 150brPo blisko dwóch miesiącach od decyzji o ograniczeniu funkcjonowania jednostek systemu oświaty MEN wydało opinię w przedmiocie ustalania zasad obliczania wynagrodzenia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkolnej w okresie stanu epidemii koronawirusa.
W ocenie KSOiW NSZZ „Solidarność” wskazane stanowisko resortu edukacji nie tylko niczego nie wyjaśnia, ale wręcz mnoży problemy i pytania związane z płacą pracowników oświaty.

FaceBook

Dziś 405

Wczoraj 364

Od sierpnia 2014 1071257