Sekcja Oświaty i Wychowania
- Szczegóły
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" przedstawia propozycje dotyczące poprawy statusu zawodowego nauczycieli.
Podstawowym warunkiem przystąpienia do negocjacji jest realizacja punktu VI Porozumienia z dnia 7 kwietnia 2019 r. Jest nim uzależnienie wynagrodzeń nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Proponujemy jako kwotę wyjściową wynagrodzenia zasadniczego dla nauczyciela stażysty przyjąć współczynnik 80 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Przedstawiamy tabelę z wyliczeniami dla pozostałych stopni awansu zawodowego.
Ponadto stanowczo nie zgadzamy się na przedstawioną w "Materiale do dyskusji w ramach prac zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli" propozycją zwiększania pensum dydaktycznego nauczycieli. W wielu szkołach nie ma rezerw godzin ponadetatowych. Zwiększenie liczby godzin dydaktycznych spowodowałoby liczne zwolnienia.
Obecnie zatrudnieni nauczyciele w znakomitej większości posiadają ponad 20-letni staż pracy i oczekują, że podobnie jak inne grupy zawodowe i społeczne skorzystają ze wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Niedopuszczalne jest narażanie tak wielu osób na zagrożenie utratą pracy.
Czytaj więcej: Propozycje "Solidarności" dotyczące poprawy statusu zawodowego nauczycieli
- Szczegóły
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" krytycznie oceniła stan negocjacji dotyczących statusu zawodowego pracowników oświaty.
Niedopuszczalnym jest brak realizacji przez Rząd RP pkt. VI Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego opracowania do 2020 roku nowego systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu ze średnią płacą w gospodarce narodowej. Minęły już ponad dwa lata od czasu, gdy rząd zobowiązał się do spełnienia tego postulatu NSZZ "S".
Czytaj więcej: Komunikat Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność"