Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.

zielony lad zatrzymaj

Na początku września 2025 r. w Centrum Prasowym Forum Ekonomicznego w Karpaczu zaprezentowano raport opracowany na zlecenie NSZZ „Solidarność” dotyczący kosztów systemu ETS 2.

Prezentując raport zastępca przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Bartłomiej Mickiewicz przedstawił skutki społeczno-gospodarcze wprowadzenia systemu ETS 2, zagrożenia dla przedsiębiorstw, spadek dochodów samorządów oraz ryzyko ograniczenia realnej dekarbonizacji, a także wpływ ETS 2 na życie zwykłych obywateli. „Koszty tego systemu, a w szczególności dla obywateli i dla gospodarstw domowych, będą ogromne. W raporcie, podobnie jak w przypadku poprzedniego, który prezentowaliśmy tu, w Karpaczu, w ubiegłym roku, zwróciliśmy się do ekspertów, aby dokonali stosownych wyliczeń. Koszty będą gigantyczne szczególnie w sferze transportu i ciepła. Z naszych obliczeń wynika, oczywiście w zależności od rodzaju paliwa i w zależności od przyjętych założeń, że koszty paliwa mogą wzrosnąć nawet o około złotówkę za litr. A to sprawi, że wzrosną ceny właściwie wszystkiego” – podkreślił Bartłomiej Mickiewicz.
Drugim aspektem, który jest w raporcie omówiony, jest energii cieplnej. Jak wiadomo, system ETS objął tzw. ciepło systemowe, a system ETS 2 ma objąć te gospodarstwa domowe, które same sobie dostarczają ciepło do swoich domów. Z wyliczeń wynika, że średnie roczne koszty ogrzewania budynków mogą wzrosnąć o co najmniej tysiąc złotych rocznie.
• Koszt wprowadzenia systemów ETS 1 + ETS 2 dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce w 2030 roku może sięgnąć aż 8,5 tys. zł rocznie.
• W 2030 roku ceny uprawnień w ETS 2 mogą wynieść 149 euro, co przełoży się na wzrost kosztów transportu o 22–27% i ogrzewania gospodarstw domowych o 31–41%.
• ETS zamiast wspierać dekarbonizację, działa jak ’’hamulec realnej dekarbonizacji” i narzędzie spekulacji.
• ETS w obecnym kształcie powinien zostać zreformowany albo zastąpiony innymi mechanizmami, aby nie niszczyć konkurencyjności gospodarek europejskich.
Autorzy raportu prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz przeanalizowali system ETS (system handlu emisjami CO2) oraz planowane wdrożenie ETS 2 w Unii Europejskiej i ich wpływ na gospodarkę Polski oraz konkurencyjność całej UE. Szczególną uwagę poświęcono skutkom finansowym ETS 1 i ETS 2 dla gospodarstw domowych, przedsiębiorstw transportowych i ciepłownictwa w Polsce, a także geopolitycznym i strategicznym różnicom między UE, USA i Chinami.

FaceBook

Dziś 348

Wczoraj 2704

Od sierpnia 2014 1530779