Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.

2017 03 20 truck freeimages.com luca ciardelli 1427133

14-15 marca br. w Warszawie odbyła się konferencja zorganizowana przez "Solidarność" kierowców zawodowych. W pierwszym dniu spotkania zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy Krajową Sekcją Transportu Drogowego NSZZ "Solidarność" a belgijskim związkiem zawodowym CSC-Transcom Route et Logistique. W drugim - odbyła się dyskusja z udziałem związkowców oraz przedstawicieli pracodawców i rządu RP.
"To już drugie porozumienie, które "Solidarność" podpisała z europejskimi związkowcami. Pierwsze podpisaliśmy z holenderskimi kolegami. To jest nasz kolejny sukces na drodze poprawy warunków pracy i płacy kierowców zawodowych" - powiedział Tadeusz Kucharski, przewodniczący KSTD. Strony zobowiązały się do prowadzenia działań dwustronnych na poziomie krajowym i europejskim, które mają na celu ochronę pracowników sektora transportu drogowego i logistyki. W tym celu m.in. strony będą organizować regularne spotkania dla stworzenia wspólnej strategii w ramach ETF. Pierwsza wspólna akcja przeciw dumpingu socjalnego będzie przeprowadzona w kwietniu. Na parkingach w Belgii związkowcy będą rozdawać kierowcom ulotki m.in. w języku polskim informujące o ich prawach, czasie pracy, wynagrodzeniu i dodatkach.

"Chcemy zwalczać współczesne niewolnictwo w środowisku kierowców szczególnie z krajów Europy Wschodniej" - powiedział Roberto Parrillo ze związku zawodowego CSC-Transcom. "Często zagraniczni kierowcy pracujący w Belgii mają niższe wynagrodzenie i bardzo niekorzystne warunki pracy w porównaniu do kierowców belgijskich. To wina nieuczciwych pracodawców i naszym celem jest wyeliminowanie takich haniebnych praktyk" - dodał (...).
W drugim dniu konferencji odbyła się dyskusja pomiędzy związkowcami a pracodawcami. Na posiedzeniu byli obecni przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, PIP oraz Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Debatowano na temat wynagrodzenia, warunków pracy oraz bezpieczeństwa kierowców wykonujących zadania szczególnie poza granicami kraju. "Naszym celem jest doprowadzić do unifikacji minimalnego wynagrodzenia kierowców zawodowych w całej Unii oraz określić standardy pracy i odpoczynku - mówi Tadeusz Kucharski. - Ponadto chcemy zmienić proporcje części oskładkowanej i nieoskładkowanej w wynagrodzeniu kierowców. Na przykład w Luksemburgu pracownik otrzymuje tylko 10 proc. wynagrodzenia w postaci "dodatków", a w Polsce nieoskładkowana część wynagrodzenia sięga nawet 75 proc.! To trzeba niezwłocznie zmienić".
Nie zważając na różne podejścia do omawianych kwestii strony uznały dyskusję za pożyteczną i zapowiedziały jej kontynuację w Zespole ds. Transportu przy Radzie Dialogu Społecznego.

Źródło: Region Mazowsze. Zdjęcie: FreeImages.com/luca ciardelli

FaceBook

Dziś 199

Wczoraj 463

Od sierpnia 2014 1072081