Witryna wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i wyświetlić stronę internetową dostosowaną do indywidualnych preferencji. Możesz włączyć/wyłączyć obsługę mechanizmu cookies w swojej przeglądarce.

ksoiw informuje 12518 maja 2021 r. w reżimie sanitarnym w gmachu Ministerstwa Edukacji i Nauki odbyło się spotkanie władz resortu z przedstawicielami reprezentatywnych związków zawodowych, korporacji samorządowych oraz innych resortów. Tam został przedstawiony, w formie prezentacji, dokładnie ten sam materiał, który sygnowany był datą 11 maja.
Prezentacja, prócz jednego slajdu dotyczącego propozycji dotyczącej zmian awansu zawodowego nauczycieli, a który w możliwie najszybszym terminie zostanie przesłany stronom, nie zawierała żadnych nowych informacji.

11 maja Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" otrzymała z Ministerstwa Edukacji i Nauki "Materiał wyjściowy do dyskusji w ramach dalszych prac Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty". Po dwóch dniach, niemal na gorąco, dostarczony "dokument" był przedmiotem zdalnych obrad Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność". Mimo obostrzeń przeprowadzonych obrad i trudności związanych ze zdalną formą zebrania Rada z oburzeniem oceniła przesłany projekt.
Najistotniejszy, jak się wydaje punkt materiału wyjściowego, dotyczy zmian wynagradzania nauczycieli. Władze MEiN podczas obrad obstawały za kształtowaniem uposażeń nauczycieli w oparciu o wynagrodzenie minimalne. Ale po wypowiedziach wszystkich przedstawicieli uczestniczących w spotkaniu, którzy opowiedzieli się za konstruowaniem płac naszej grupy zawodowej z uwzględnieniem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, kierownictwo ministerstwa zauważyło ten jednobrzmiący fakt. Może to spowodować zmianę stanowiska resortu w tej sprawie. I to być może, jedyny optymistyczny akcent, który wybrzmiał w spotkaniu.
W swych wypowiedziach związki zawodowe przemawiały w podobnym tonie; istotnych różnic między nami w poruszanych kwestiach nie było, co napawa ostrożnym optymizmem. Zauważyć w tym miejscu należy, że Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" jako pierwsza centrala związkowa od wiosny 2016 r. proponuje zmiany systemu wynagradzania pedagogów, gdzie główną dominantą kształtowania wynagrodzeń płac powinno być przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, a które corocznie do 20 lutego ogłaszane jest przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
Co jednak nie napawa optymizmem, wiele zamierzeń resortu edukacji, które jako KSOiW NSZZ "Solidarność" w imieniu wielu pracowników postrzegamy jako szkodliwe i ograniczające dotychczasowe uprawnienia pracownicze, znajduje uznanie wśród przedstawicieli samorządów. Newralgicznymi przykładami są tu chociażby poparcie dla propozycji zwiększenia dydaktycznego czasu pracy i związanego z tym wynagrodzenia, likwidacją gwarancji poziomu płac, a także likwidacją oraz ograniczeniem dodatków socjalnych czy ogólnikowych propozycji zmian zasad urlopów dla poratowania zdrowia. Z uwagi na powierzchowność propozycji i haseł głoszonych przez MEiN zarówno strona związkowa jak i samorządowa zgłosiły szereg oczekiwań w sprawie przedłożenia przez Ministerstwo wielu danych, głównie z Systemu Informacji Oświatowej, które posłużą do dalszych prac nad zmianą statusu zawodowego nauczycieli. Te bowiem wkrótce zostaną wznowione w ten sposób, by do połowy czerwca odbyły się spotkania w grupach roboczych (w ramach Zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli).
Minister Przemysław Czarnek zaproponował kontynuację prac Zespołu w trzech roboczych grupach tematycznych: - w grupie ds. systemu awansu zasadowego nauczycieli, - w grupie ds. systemu wynagradzania i czasu pracy nauczycieli, - w grupie ds. oceny pracy nauczycieli i odbiurokratyzowania szkoły.
Jerzy Ewertowski

FaceBook

Dziś 249

Wczoraj 463

Od sierpnia 2014 1072131